۱۰ نکته کلیدی که هر زبان آموز باید رعایت کند

Multi-Ethnic Group Of People Holding The Word English

امروز قصد داریم در مورد ۱۰ تا از مهمترین کارهایی که یک زبان آموز باید برای یادگیری زبان انگلیسی انجام بدهد صحبت کنیم.

یادگیری زبان انگلیسی یکی از بزرگترین مشغله های افراد تحصیل کرده در دنیای امروز و به ویژه در ایران است. زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی کلید موفقیت در خیلی از موقعیت های شغلی و تحصیلی به حساب  می آید.  قبل از اینکه به سراغ نکات کلیدی یادگیری زبان انگلیسی برویم، بهتر است یه یک سوال پاسخ داده شود:

چرا باید یک زبان خارجی یادگرفت؟

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد و با توجه به میزان قدرت دلایل شما، انگیزه تان برای یادگیری زبان مدنظرتان متفاوت خواهد بود و از این رو اینکه بدانید هدفتان از یادگیری زبان خارجی چیست بسیار حائز اهمیت است. هرچه انگیزه شما بیشتر باشد، مطمئناً یادگیری آن زبان برایتان ساده تر می شود. دلیل شما می تواند تحصیلی، شغلی، خانوادگی (مثلاً کسی که اصلیتش روس است و در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده و دوست دارد زبان مادری اش را خوب یاد بگیرد) سیاسی و … باشد.

دانستن یک زبان خارجی تاثیری شگرف در افزایش اعتماد به نفس دارد. فردی که می تواند به یک زبان خارجی حرف بزند، با افراد جدید آشنا می شود، به محیط هایی می رود که قبلاً جرات نمی کرد به آنجا برود و خلاصه کارهایی را انجام می دهد که بدون دانستن آن زبان انجام نمی داد. حتی تحقیقاتی در یکی از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا انجام شده که نشان می دهد افرادی که به یک زبان غیر از زبان مادری شان تسلط دارند از مهارت های حل مساله بیشتری برخورداند و در تصمیم گیری هایشان بهتر و کاراتر عمل می کنند. از همه این ها که بگذریم، کمتر کسی وجود دارد که تاثیر یادگیری یک زبان خارجی بر تقویت قدرت مغز انسان را رد کند. ثابت شده است که افرادی که به یک یا چند زبان خارجی مسلط هستند از هر دو نیمکره مغزشان استفاده می کنند و کمتر از سایرین در معرض بیماری هایی مثل آلزایمر و زوال عقلی قرار دارند.

از طرف دیگر، امروزه دانستن زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی، می تواند شانس شما را در پیدا کردن یک شغل مناسب افزایش دهد. در دنیایی که هر روز کوچکتر و کوچکتر می شود، یادگیری زبان انگلیسی و تسلط بر آن کلید موفقیت است. امروز و در این نوشته، ۱۰ نکته کلیدی موثر در کیفیت و سرعت یادگیری زبان انگلیسی را معرفی می کنیم .

تضمین می کنیم اگر نکاتی که در ادامه راجع به آنها حرف خواهم زد را در یادگیری زبان انگلیسی خود بکار بگیرید، موفقیت شما در یادگیری زبان انگلیسی تضمین شده خواهد بود. چه شما فردی هستید که هنوز یادگیری زبان انگلیسی را شروع نکرده اید و چه در میانه راه یادگیری زبان انگلیسی هستید، استفاده از این نکات کلیدی سرعت، دقت و عمق یادگیری شما را متحول خواهد ساخت.

۱

مثل یک کودک یاد بگیرید!

پروسه درست یادگیری زبان روشی است که کودکان بطور غریزی (و یا از روی اجبار!) در پیش می گیرند. کودکان ابتدا به دقت به محیط اطراف گوش می کنند (Listening) و پس از مدتی شروع می کنند به استفاده کردن و تقلید ساختار هایی که شنیده اند و حرف می زنند (Speaking) و بعد از مدتی یاد می گیرند چطور بخوانند (Reading) و بنویسند (Writing). اگر شما می توانید این نوشته را بخوانید، پس یک کودک نیستید و بنابراین باید بطور آگاهانه این کار را انجام بدهید. علاوه بر این، کودکان از یادگیری زبان لذت می برند و وقتی جمله ای را یاد می گیرند آن را انقدر تکرار می کنند که انگار این تکرار برایشان شیرین است. حتماً دیده اید چطور یک کودک با اشتیاق یک کارتون را برای بار چندم تماشا می کند و هنوز همان اشتیاق بار اول (اگر بیشتر نباشد) را دارد. استراتژی ذاتی کودکان در یادگیری این است که برای آموختن یک چیز باید هر چقدر که لازم است آن را تکرار کرد. شاید باورش سخت باشد، اما تحقیقات نشان می دهد چیزی که باعث می شود یک کارتون در بار بیستم هنوز برای یک کودک ۲ ساله جذاب باشد بخش هایی است که تا بار نوزدهم برایش مفهوم نبوده! پس، شما هم اگر مایلید درست زبان انگلیسی را یاد بگیرید، باید تکرار کنید. از تکرار قسمت هایی از دیالوگ های یک فیلم گرفته تا تکرار مثالی از یک کلمه که به نظرتان جالب رسیده. پس یادتان باشد: تکرار، ساده ترین راز یادگیری زبان انگلیسی و در کل هر زبانی است.

۲

از اشتباه کردن نترسید!

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث می شود کودکان با بازده بیشتری زبان یاد بگیرند همین نترسیدن از اشتباه کردن است. کودکان نه تنها از اشتباه کردن نمی ترسند، بلکه تا مدتها درک درستی از مفهوم اشتباه ندارند و این باعث می شود بدون ترس آنچه را که یاد می گیرند و فکر می کنند درست است به زبان بیاورند و بنابراین شانس بیشتری برای اصلاح شدن اشتباهاتشان توسط اطرافیان خواهند داشت. در بزرگسالان اما ماجرا کاملاً برعکس است و تجربه چندین ساله من در تدریس زبان انگلیسی نشان می دهد که این مشکل تنها در افراد مبتدی وجود ندارد و حتی در سطوح بالاتر چون زبان آموزان فکر می کنند دیگران انتظار بیشتری از آنها دارند موضوع جدی تر هم هست. به هر حال چه در سطوح مبتدی و چه در سطوح پیشرفته، ترس مهمترین عامل بازدارنده در یادگیری زبان انگلیسی است.

خیلی رک و خودمانی بگویم، این ترس در واقع چیزی نیست جز ترس از “خنگ بنظر رسیدن” در جمع! ترس از ضایع شدن (یا هر نوع نوشتاری که دوست دارید برای این اصطلاح عامیانه استفاده کنید). شاید پیش خود بخندید، اما حتماً شما هم قربانی این ترس شده اسد. مثلاً زمانی که در کلاس سوالی برایتان پیش آمده و فقط چون احساس می کردید سوالتان احمقانه و خیلی پیش پا افتاده باشد، رویتان نشده در کلاس جلوی سایر همکلاسیهایتان آن را مطرح کنید. همین ترس کوچک قطعاً یادگیری زبان شما را به شدت فلج خواهد کرد و شما هرگز لذتی که باید از آموختن یک زبان دوم می بردید را تجربه نخواهید کرد. در عوض، اگر نترسید و اشتباه کنید، از اشتباهاتان درس بگیرید و سعی کنید آنها را تکرار نکنید، تازه می فهمید یادگیری زبان یعنی چه. دقت کنید، من گفتم سعی کنید اشتباهاتتان را تکرار کنید. یعنی حتی نباید از تکرار اشتباه هم بترسید. پس، دفعه دیگری که از خودتان می پرسید ” چرا یادگیری زبان انگلیسی برای من اینقدر کند پیش میره، کافیست از خود بپرسید: “من میترسم اشتباه کنم یا نه؟!” اگر جواب بله باشد، باید هرچه سریعتر این دیدگاه خودتان را اصلاح کرده و (باز به زبان عامیانه) عشق اشتباه کردن باشید!

english-language-course

 

۳

در انگلیسی غرق شوید!

از هر موقعتی برای گوش دادن به انگلیسی استفاده کنید: آهنگ، فیلم، سخنرانی، اخبار، برنامه مستند و غیره. باید تا می توانید خود را درگیر زبان انگلیسی کنید. اگر به موسیقی علاقمند هستید، سعی کنید متن آهنگ ها مورد علاقه تان را پیدا کنید و با حفظ کردنش، وقتی به آهنگ گوش می کنید به همراه خواننده زیر لب (یا بلند!) آهنگ را همخوانی کنید. اگر به قول معروف فیلم باز هستید، کافی است قسمت هایی از فیلم مورد علاقه تان را جدا کنید (مثلاً ۳ دقیقه) و سعی کنید دیالوگ ها را تا حد امکان حفظ کنید و همراه با بازیگران بگویید. خلاصه، همانطور که گفتم باید خود را در زبان انگلیسی غرق کنید.

گوش کردن به سخنرانی ها هم یکی دیگر از راه های گنجاندن زبان انگلیسی در زندگی روزمره و در نتیجه سرعت بخشیدن به یادگیری زبان انگلیسی است. شما می توانید به آسانی سخنرانی های مختلفی را با لهجه دلخواهتان از اینترنت بطور رایگان دانلود کنید و با گوش کردن به آنها میزان ساعاتی که در طول روز درگیر زبان انگلیسی هستید را افزایش دهید. متن بسیاری از این سخنرانی ها هم در اینترنت موجود است و می توانید از آنها برای چک کردن کار خود استفاده کنید. یکی از وبسایت هایی که پر است از سخنرانی های خوب، وبسایت TED است. در این وبسایت شما می توانید سخنرانی های مختلفی در زمینه های مختلف به صورت صوتی (mp3) و تصویری (mp4) به همراه متن کامل هر یک دانلود کنید.

 

۴

صدای خودتان را ضبط کنید!

عموماً خیلی ها دوست ندارند به صدای ضبط شده خودشان گوش کنند! اما یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری زبان انگلیسی خود انجام دهید این است که با خودتان حرف بزنید و صدایتان را ضبط کنید. گوش کردن به صدای ضبط شده می تواند نقاط ضعف و قوت شما را آشکار کند. کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی برای خود انتخاب کنید و در موردش چند دقیقه ای حرف بزنید و حرفهایتان را ضبط کنید. سپس به فایل ضبط شده گوش کنید و ایرادهایتان را مشخص کرده و سعی می کنید آنها را برطرف کنید. بعد یک بار دیگر صدای خودتان را ضبط کرده و همین روند را تا جایی ادامه  دهید که احساس کنید ایرادهای مدنظرتان برطرف شده اند. اگر برنامه ای جدی برای یادگیری زبان انگلیسی دارید، صدایتان را ضبط کنید و از پیشرفت خیره کننده خودتان لذت ببرید.

۵
از دیکشنری انگلیسی استفاده کنید!

اگر حتی سطح زبان شما مبتدی (elementary، basic و یا هر عنوان دیگری) هم باشد، استفاده از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی تاثیر فوق العاده ای در سرعت و عمق یادگیری زبان انگلیسی شما خواهد داشت. بسیاری از زبان آموزان ایرانی سال ها در دوران دبیرستان زبان انگلیسی خوانده اند ولی هنوز از استفاده کردن از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی می ترسند. با دیدن معنی کلمات در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی شما بسیار سریعتر با ساختار های گرامری زبان انگلیسی آشنا می شوید و در کنار آن یاد می گیرید چطور مفاهیم مختلف را به زبان انگلیسی توضیح دهید. بگذارید مثالی برایتان بزنم. کلمه Language را در نظر بگیرید. در دیکشنری مریام وبستر برای معنی کلمه Language  آمده:

the system of words or signs that people use to express thoughts and feelings to each other

همانطور که می بینید در عبارت بالا هیچ کلمه عجیب و غریبی وجود ندارد و شاید برای خیلی ها تنها لازم باشد معنی کلمه ای مثل express چک بشود:

said or given in a clear way

می بینید که در معنی کلمه express دیگر کلمه سختی وجود ندارد و شما توانستید با دو بار چک کردن معنی کلمه اولیه خود یعنی Language را به انگلیسی بفهمید. البته همیشه هم با چک کردن معنی دو کلمه کارتان راه نخواهد افتاد و شاید مجبور شوید چندین کلمه را به همین شکل بررسی کنید. ولی نکته مهم این است که بعد از مدتی که تعدادی از این کلمات کلیدی (مثل express) را یاد بگیرید کارتان بسیار آسان تر خواهد شد و به آسانی می توانید از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید و از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید.

۶

انگلیسی فکر کنید!

یکی دیگر از نکات مهم و تاثیر گذار در یادگیری زبان انگلیسی فکر کردن به انگلیسی است. ترجمه از یک زبان به زبانی دیگر فرایندی زمانبر است. تصور کنید، برای هر جمله ای که می خواهید به زبان انگلیسی بیان کنید ذهن شما باید ابتدا معادل فارسی اش را بسازد و سپس آن را به انگلیسی برگرداند. زبان آموزانی که به این کار عادت دارند هرگز نخواهند توانست بطور روان حرف بزنند و وقتی انگلیسی حرف می زنند چون مجبورند همه چیز را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنند، حرف زدنشان منقطع بوده و به نظر می رسد مطمئن نیستند چه می خواهند بگویند. این کمترین اتفاقی است که ممکن است در ترجمه از فارسی به انگلیسی رخ دهد. ماجرا زمانی بدتر می شود که ذهن شما بعلت عادت داشتن به ترجمه از فارسی به انگلیسی، عدم تشابه ساختار های فارسی و انگلیسی را نادیده می گیرد و باعث می شود حرفتان مزحک به نظر برسد و حتی گاهاً غیر قابل فهم باشد. بگذارید مثالی بزنم: اگر بخواهید بگویید من ۲۰ سال دارم و این را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنید(یکی از رایج ترین استباهات زبان آموزان)، اشتباهی که ممکن است رخ دهد این است که جمله انگلیسی شما در نهایت این بشود:

I have 20 years.

در حالیکه ساختار درست برای بیان سن در زبان انگلیسی به این شکل است:

I am 20 (years old).

یا مثلا اگر بخواهید بگوید “بعد از یه مدت یاد گرفتمش”:

After a time i learned it.

در حالیکه ساختار درست برای بیان “یه مدت” در زبان انگلیسی به این شکل است:

After some time i learned it.

حال چطور می توان به انگلیسی فکر کرد؟ با یادگرفتن ساختار های زبان انگلیسی و استفاده مکرر از آنها و دیدن فیلم و گوش کردن به آهنگ و بطور خلاصه رعایت نکات ۱ تا ۵! تاکید می کنم، تا زمانی که به فارسی فکر می کنید و آن را به انگلیسی ترجمه می کنید و سپس به زبان می آورید، امکان ندارد بتوانید به شکلی روان انگلیسی صحبت کنید.

learning english`

۷

هر روز زبان انگلیسی بخوانید!

اگر برنامه هفتگی بسیار شلوغی دارید و تنها ۷ دقیقه برای یادگیری زبان انگلیسی در هفته فرصت دارید، مطالعه روزی ۱ دقیقه بهتر از مطالعه ۷ دقیقه ای در یک روز هفته است. منظورم این است که هر چقدر زمان در هفته برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص داده اید، آن را بین روز های هفته پخش کنید تا بطور منظم هر روز با زبان انگلیسی برخورد داشته باشید. مهمترین فاکتور یادگیری زبان انگلیسی و در کل هر زبانی تکرار است. هرچه فاصله بین درگیر بودن شما با زبان انگلیسی کمتر باشد، مثلاً هر روز، همانقدر مطالبی که یاد می گیرید بیشتر در ذهنتان می ماند و ذهنتان هم آمادگی بیشتری برای یادگیری مطالب جدید خواهد داشت. البته نیازی نیست هر روز روی همه مهارت های زبان انگلیسی کار کنید و اصلاً چنین کاری ممکن است باعث دلزدگی شما بشود. بهتر است یک روز روی ریدینگ، یک روز روی لیسنینگ و به همین ترتیب کار کنید. البته اگر فکر می کنید دلزده نمی شوید و زمان نسبتا خوبی در روز برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص داده اید، می توانید روی همه مهارت ها هم کار کنید. پس جمله طلایی را به خاطر بسپارید: تکرار مهمترین عامل ﻣﻮفقیت در یادگیری زبان انگلیسی است.

۸

با دوستان خود انگلیسی حرف بزنید!

یکی از راه هایی که می توانید روی مهارت کلیدی Speaking خود کار کنید این است که با دوستانتان انگلیسی حرف بزنید. یادگیری زبان وقتی به صورت گروهی باشد بسیار لذت بخش تر خواهد شد. پس، خارج از کلاس زبان هم می توانید با دوستانتان قرار بگذارید و انگلیسی بزنید. یا اگر دانشجو هستید و در خوابگاه زندگی می کنید می توانید یک شب در هفته با دوستانتان موضوعی تعیین کنید و در موردش حرف بزنید. اگر سطح زبانتان پایین باشد که می توانید از دوستان قوی ترتان یاد بگیرید و اگر هم سطح زبانتان از سایر دوستانتان بالاتر باشد هم با یاد دادن به آنها دانسته های شما تثبیت خواهند شد. پس مهم نیست سطح زبانتان در مقایسه با دوستانتان چطور است، به هر حال این کار به نفع شماست. خیلی از زبان آموزان وقتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند منتظر می مانند تا به سطح قابل قبولی برسند و بعد شروع کنند به حرف زدن. این طرز فکر اشتباه محض است. کمی اعتماد به نفس داشته باشید و بدون توجه به سطح زبانتان حرف بزنید. نترسید، اشتباه بد نیست.

۹

 لهجه استاندارد مهم است!

لهجه مهم است! شما اگر گرامر و دامنه لغت خیلی خوبی داشته باشید و بتوانید روان حرف بزنید، هنوز با یک لهجه غیر استاندارد ممکن است فهم حرف های شما بسیار سخت باشد. مثلاً کسی که فرق V و W را رعایت نمی کند و یا بین th در think و this فرقی قائل نیست، حرف هایش ممکن است بسیار گیج کننده و حتی غیر قابل فهم باشد. علاوه بر اینکه باید روی نحوه صحیح تلفظ حروف دقت کنید، باید به استرس کلمات و لحن بیان جملات و بسیاری چیزهای دیگر هم توجه کنید. بهترین راه بهبود لهجه تقلید از افرادی است که انگلیسی زبان مادریشان است. مثلاً در فیلم ها. مهم نیست British حرف می زنید یا American، فقط باید درست حرف بزنید. یک لهجه استاندارد می تواند بسیاری از ضعف های زبان شما را پوشش دهد، در حالیکه یک لهجه بد و غیر استاندارد باعث می شود سطح زبان شما آنطور که باید به نظر نیاید. پس، یک لهجه را انتخاب کنید و آن را درست یاد بگیرید.

۱۰

اصطلاحات عامیانه را جدی بگیرید!

آخرین نکته ای که برای سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری زبان انگلیسی باید اشاره کنم، یادگیری اصطلاحات عامیانه است. اصطلاحات عامیانه مثل Idioms و Slangs در زبان انگلیسی روزمره بسیار استفاده می شوند و اگر می خواهید وقتی حرف می زنید کتابی و مثل یک روبات به نظر نیایید، باید اصطلاحات عامیانه زبان انگلیسی را یاد بگیرید و استفاده کنید. استفاده از اصطلاحات عامیانه رایج می تواند سطح زبان شما را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. زیرا اولاً حرف دیگران را راحت تر و بهتر می فهمید و ثانیاً حرف زدن شما طبیعی تر و حرفه ای تر به نظر می رسد.

جهت دانلود فایل پی دی اف مقاله بالا بر روی لینک زیر کلیک فرمایید…

ده نکته کلیدی یادگیری زبان

زبانسرای ایران زمین شهرستان جم

www.izriz.ir





تاریخ انتشار : 29 آگوست, 2016
تعداد بازدید : 3572

مطلب مرتبط



2 فکر می‌کنند “۱۰ نکته کلیدی که هر زبان آموز باید رعایت کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *