افزونه ای که یکی از اساسی ترین مواد آموزش زبان را فراهم می کند

بسیاری از کارشناسان آموزش زبان های خارجی و اساتید این حرفه، تأیید می کنند، یکی از مهمترین نکات برای فراگیری یک زبان خارجی غوطه ور شدن در آن و قرار گرفتن زبان آموز در کنش و واکنش مداوم با آن زبان است. از این تکنیک اصطلاحا به Immersion یاد می شود و این افزونه برای گوگل کروم و افزونه مشابه برای فایرفاکس، شرایط این تکنیک را برای شما فراهم می کند.

به گزارش «تابناک» البته پیش از این افزونه Language Immersion را مفصل در تابناک به کاربران معرفی و امکانات آن را تشریح کرده ایم –

آنچه امروز در پی آن هستیم، تأملی دقیق تر درباره این افزونه و البته معرفی نمونه مشابه آن برای فایرفاکس است.

11

 

نصب این افزونه – اینجا – به شما این امکان را می دهد که در حین وب گردی در صفحات وب، شرایط غوطه وری در زبان مورد علاقه خود برای آموزش را پیدا کنید. به این ترتیب که بعد از نصب افزونه، کافی است یکی از ۶۴ زبانی که گوگل از آنها پشتیبانی می کند و شما علاقه مند به یادگیری آن هستید را، به همراه سطح آموزشی خود از مبتدی تا پیشرفته انتخاب کنید.

بعد از آن این افزونه در صفحات وب، اتفاقی و تصادفی برخی کلمات را از زبان مبدأ به زبان مقصد که شما انتخاب کرده اید ترجمه می کند. البته این امکان هست که با کلیک بر کلمات ترجمه شده، آنها را به زبان اصلی بازگردانید و همچنین امکان شنیدن تلفظ کلمه ترجمه شده نیز وجود دارد.

12

 

هرچند در نگاه نخست کار این افزونه بی نقص و بی نظیر است، منتقدان خاص خود را نیز دارد. در سال ۲۰۱۲ برخی کاربران در نشریات خبری اشاره کردند که برخی از کلمات به زبان سلیس و بومی ترجمه نشده و ترجمه تحت الفظی آنها چندان مناسب نیست.

همچنین برخی منتقدان این افزونه را مناسب حال کسانی می دانستند که برای یادگیری زبان به شکل حرفه ای و اصولی تنبل و بی حوصله و بی وقت هستند.

اما آنچه در مورد این افزونه می توان گفت، این است که قطعا به عنوان یک ابزار کمک آموزشی فوق العاده می تواند برای بسیاری از زبان آموزان مفید باشد و قطعا از یک افزونه نیز نباید بیش از این انتظار داشت.
اما در حالی که این افزونه برای گوگل کروم موجود است، نمونه های مشابه آن برای فایرفاکس البته با تفاوت های خاص خود نیز موجود است. بهترین نمونه در این خصوص، افزونه Mingaling است که تا حد زیادی مشابه افزونه کروم عمل می کند. البته بعد از نصب افزونه بر روی فایر فاکس، بیش از همه به شکل دستی کار میکند و نه خودکار. به عبارتی بر خلاف افزونه کروم که خود برخی لغات را  اتفاقی ترجمه می کرد، افزونه فایرفاکس به کاربر این امکان را می دهد که واژه یا عبارت مورد نظر را انتخاب و از زبان مبدأ به زبان مقصد ترجمه کند. بعد از آن در هر یک از صفحات وب وقتی با این واژه یا عبارت مواجه شوید، معادل ترجمه شده آن را خواهید دید.

13





تاریخ انتشار : 14 سپتامبر, 2015
تعداد بازدید : 2187

مطلب مرتبط



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *